Huhtikuun kahdeskymmenesneljäs oli jännittävä päivä, koska kaikki koulumme 6.-8.-luokkalaiset saivat silloin johtajuuskoulutusta Ihmevalmentajilta. Ihmevalmentajat jalkautuivat koko päiväksi pareittain luokkiin ja oppilaat pääsivät pohtimaan ja testaamaan ajatuksiaan muun muassa itsensä johtamisesta ja kaverijohtamisesta.
Päivän aikana synnytettiin monenlaista tietoa ja kokemusta johtamisesta. Suunniteltiin muun muassa Otalammen olympialaiset ja keitettiin Unelmajohtaja -pataa.
Unelmajohtaja-padan reseptin ovat laatineet 6B:n Milla, Jenna ja Pihla ja näin se menee:
Aloitetaan lisäämällä ”muutama hyppysellinen” reiluutta. Sen jälkeen heitetään joukkoon paljon positiivisuutta. Kun ainesosat on lisätty sekoitetaan. Kun aineet on hyvin sekoitettu keskenään voidaan sekoittaa joukkoon tsemppausta ja ihan pieni loraus negatiivisuutta, ihan siltä varalta että kaikki tuskin menee aina täydellisesti. Viimeisenä lisätään pataan vielä kannustusta ja työnjakoa. Tämän jälkeen vatkataan ihan kunnolla. Kun pata on vatkattu, se käännetään ja näin unelmajohtaja-pata on valmis
Oppilaiden palaute päivästä oli suurimmaksi osaksi varsin positiivista ja lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin.
Kun oppilailta kysyttiin, miksi johtamiseen on syytä kiinnittää huomiota heidän luokassaan, he mm. vastasivat, että koska tulevaisuudessa varmasti tehdään paljon ryhmätöitä ja jokaisella ryhmällä on oltava oikeanlainen johtaja, jotta ryhmä toimii. Lisäksi he korostivat esimerkiksi sitä, että johtaminen on tärkeää, jotta saadaan työt saadaan saatettua kunnialla loppuun ja ettei kukaan jää ulkopuolelle vaan kaikille on paikkansa ja tehtävänsä.
Päivän parhaina oivalluksina oppilaat pitivät mm. seuraavia:
- Ryhmätyö voi sujua, vaikka ryhmässä ei olisikaan parhaita kavereita.
- Et pystyn työskentelee jopa tosi hyvin ryhmässä vaik oon ain ajatellu, et helpompaa on tehä kaikki ite.
- Pitää osata johtaa myös itseään.
- Miten paljon hyvä yhteishenki merkitsee.
Kaiken kaikkiaan päivä vahvisti entisestään jo ennestäänkin vahvaa uskoamme siihen, että johtaminen kannattaa viedä luokkiin. Näin saadaan luokkiin aivan uudenlaista tekemisen meininkiä. Yksi haastattelemani oppilas kiteytti osuvasti, että kaikkein parasta päivässä oli, etteivät opettajat olleet koko ajan hengittämässä niskassa vaan pallo todella heitettiin oppilaille ja he tekivät itse. Uskon, että kaiken #moilastelun jälkeen oppilaat myös saavat heille heitetystä pallosta aiempaa napakamman kopin aiempaa sujuvammin.